Wednesday, 21 September 2011

How Nuclear Reactors Work

  1. Nuclear fission reactions occur inside the core, producing heat. The control rods (made of boron) control the system by absorbing stray neutrons which in turn slows down the rate of reactions.
  2. The heat from the core is transferred to the water through conduction, which then turns into steam with a temperature of 580°C. 
  3. The pressure of the steam turns the turbine, powering the generator. 
  4. The generator converts the turning motion of the turbine into electrical energy, which now can be injected into the national electricity grid. 
  5. This steam is then cooled by water from the cooling lake which then causes the steam to condense back into water. The cycle then repeats.




*source: http://www.bentan.me/chernobyl/?page=thepowerplant

Nuclear Fission

Nuclear Fission (concept used in nuclear energy)

Nuclear fission is a process where an atom 'split up' and release a huge amount of energy. The most common element used for this process is uranium. Uranium is labelled as unstable because it does not have strong enough bind force to hold the nucleus together.

In a similar way, the unstable atom is made to 'explode' by firing a neutron into the atom. As a result, the atom split up into two new atoms, a number of the neutrons and a lot energy. The energy released is millions of times more that the energy released through the combustion of petrol.



By using the extra neutrons released in the nuclear fission and firing into more unstable atoms, a chain reaction can be setup. This is the key principle behind nuclear power plant and nuclear bombs.


The Most Expensive Accident in the World


CHERNOBYL




















Credit: xxxxxxxxxmbxxxxxxxxx

Definisi yang Tepat

Pendidikan: proses di mana pelajar mampu mempelajari sesuatu dengan tujuan membangunkan dirinya secara holistik. Pendidikan juga boleh dibahagikan kepada tiga katogeri iaitu pendidikan formal, pendikikan non formal dan pendidikan informal.

  • Pendidikan formal:  pendidikan formal adalah kegiatan yang sistematis, berstruktur, bertingkat, berjenjang, dimulai dengan sekolah dasar sampai dengan perguruan tinggi dan yang setaraf dengannya; termasuk didalamnya adalah kegiatan studi yang berorientasi akademis dan umum, program spesialisasi, dan latihan profesional yang dilaksanakan dalam waktu yang terus menerus (Coombs, 1973)
  • Pendidikan non formal:     setiap kegiatan terorganisasi dan sistematis diluar sistem persekolahan yang mapan, dilakukan secara mandiri atau merupakan bagian penting dari kegiatan yang lebih luas, yang sengaja dilakukan untuk melayani peserta didik tertentu di dalam mencapai tujuan belajarnya (Coombs, 1973)
  • Pendidikan informal: proses yang berlangsung sepanjang usia sehingga setiap orang memperoleh nilai, sikap, pengetahuan dan keterampilan yang bersumber daripada pengalaman hidup, pengaruh lingkungan termasuk pengaruh kehidupan keluarga, hubungan denagn jiran tetangga, lingkungan pekerjaan dan permainan, pasar, perpustakaan dan media massa ( Coombs, 1973)



Pengajaran: tindakan guru secara langsung yang direka bentuk bagi membantu pembelajaran

Pembelajar: proses membina dan mendapat pengetahuan, kemahiran, sikap dan nilai tertentu yang boleh diaplikasikan dalam kehidupan seharian

Instruksi: proses memudah cara pembelajaran ke arah objektif yang telah ditetapkan sama ada melalui guru atau cara lain

Teknologi: set peralatan dan sumber yang membantu menyelesaikan masalah adaptasi yang dihadapi manusia dalam persekitaran.

Penaksiran: proses mengumpul maklumat tentang apa yang pelajar tahu dan boleh lakukan bagi membantu dalam proses membuat keputusan.


*source: http://nie07independent.wordpress.com/konsep-pendidikan-2/

Friday, 16 September 2011

Alhamdulillah

Alhamdulillah, setelah perbincangan diadakan selama dua hari berturut-turut, akhirnya soalan soal selidik siap juga. Kalau dilihat dalam perancangan yang diaturkan oleh Dr. Nurul, sepatutnya soalan soal selidik dibuat pada minggu hadapan, tetapi kumpulan kami buat awal sebab banyak lagi perkara yang perlu difikirkan dan takut tidak sempat untuk menganalisis data. Selain itu, dalam perbincangan semalam juga, Kok ada mengatakan bahawa pembinaan loji nuklear di Chernobyl tidak mempunyai lesen. Betul ke? Lets find it out!

Pengajaran, Teknologi dan Pentaksiran

Pengajaran, Teknologi dan Pentaksiran. Tiga perkataan yang nampak sangat ringkas tetapi apabial ditanya apakah maksud perkataan-perkataan tersebut, masing-masing.......dan ada juga yang mengatakan bahawa pentaksiran adalah tafsir atau penilaian. Sebenarnya, pengajaran adalah proses menyampaikan ilmu. Teknolohi pula adalah sesuatu yang boelh memudakhan kehidupan kita dan pentaksiran adalah satu proses mengumpul maklumat/data tentang apa yang pelajar tahu dan apa yang mereka boleh buat.

Tuesday, 13 September 2011

RENUNGAN

Pada 11 Mac 2011, seluruh dunia dikejutkan dengan berita tsunami yang melanda di Jepun akibat daripada gempa bumi yang berukuran 9.0 skala ritcher. Walaupun banyak nyawa yang terkorban akibat daripada tsunami tersebut namun itu tidak menjadi tajuk perbualan utama dunia. Hal ini kerana ada lagi isu yang lebih membimbangkan, bukan sahaja kepada penduduk Jepun, malah kepada semua penghuni dunia. Perkara ini sudah semestinya berkaitan dengan tenaga nuklear, di mana kebocoran di 'nuclear plants' telah berlaku dan seterusnya memberi pelbagai impak yang negatif. Untuk pengetahuan umum, tenaga nuklear merupakan sumber tenaga utama di Jepun. Berbeza di Malaysia, sumber tenaga utamanya adalah petroleum. Sebagaimana yang diketahui, petroleum merupakan salah satu sumber tenaga yang tidak boleh diperbaharui dan suatu hari nanti, sudah semestinya kita akan kehabisan petroleum.Jadi, persoalannya di sini, bolehkah tenaga nuklear dijadikan sebagai alternatif bagi menggantikan petroleum dan mampukah tenaga nuklear menjadi sumber tenaga dominan di Malaysia setelah apa yang berlaku di negara Jepun?